Kinderen

Gaatjes in het kindergebit voorkomen? Bezoek de mondhygiënist!
Ruim 20% van de kinderen hebben op 6-jarige leeftijd al gaatjes, dat is erg verontrustend. Met goed poetsen, goede voedingsgewoontes en regelmatig bezoek bij de mondhygiënist kunnen gaatjes in het gebit worden voorkomen. Kinderen met een gezond gebit hebben ook later als volwassene een grotere kans op een goed gebit.
Tenslotte is jong geleerd, oud gedaan.
Bij het bezoek zal de mondhygiënist informatie geven over het krijgen en houden van een gezonde mond. Samen oefenen we voor een goede manier van poetsen en geven we tips. Vaak gebruiken we tandplakverklikkers om plak op de tanden en kiezen zichtbaar te maken. Zo kunnen gaatjes in de tanden en kiezen voorkomen worden. Al vanaf de eerste tandjes kan een afspraak gemaakt worden.
  • Om de mondhygiënist te bezoeken is geen verwijzing van de tandarts nodig.
  • De behandelingen worden 100% vergoed vanuit de basiszorgverzekering.
Poetstips voor kinderen:
- Poets 2 keer per dag, op de juiste manier
- Poets met fluoride tandpasta
- Tot 10 jaar is napoetsen door volwassene belangrijk
- Maximaal 7 eet- en drinkmomenten per dag
- Bezoek de mondhygiënist!

Pubers (met of zonder beugel)
Het is vaak lastig voor pubers om voldoende aandacht te geven aan hun gebit. Onder behandeling bij de orthodontist voor een mooie lach? Zo’n beugel is heel moeilijk om goed schoon te houden als puber. Voor ons als mondhygiënist een mooie uitdaging hun te coachen en samen te zorgen voor een schoon gebit, zonder gaatjes! Wij zullen tips geven om het gebit en beugel makkelijker schoon te maken. Als er tandsteen of verkleuring aanwezig kan dat verwijderd worden.

Goed om te weten
Behandelingen voor kinderen tot 18 jaar zijn gratis, dit valt onder de basiszorgverzekering en wordt dus 100% vergoed door de zorgverzekeraar. Er is geen verwijzing nodig!

Zwangerschap
Tijdens de zwangerschap heeft is er meer kans op het krijgen van tandvleesproblemen. Door de veranderde activiteit van uw hormonen reageert het tandvlees heftiger op de aanwezigheid van tandplaque. Extra aandacht voor de mondhygiëne tijdens uw zwangerschap is dan ook zeer belangrijk.

Vroeggeboorte bij tandvleesontsteking
Een zwangere vrouw met een ernstige tandvleesontsteking heeft meer kans op een vroeggeboorte of een kind met een laag geboortegewicht. Een ernstige tandvleesontsteking tijdens de zwangerschap heeft een hoger risico op vroeggeboorte dan het gebruik van teveel alcohol.

Wanneer u zwanger bent is het verstandig om een afspraak te maken bij een mondhygiënist. U heeft géén verwijzing nodig van de tandarts om een afspraak te maken. Geef bij het maken van een afspraak direct aan dat u zwanger bent.

De mondhygiënist kan samen met u de situatie in de mond beoordelen en de risico’s uitgebreid bespreken. Wanneer nodig kan er een tandvleesbehandeling worden uitgevoerd.

Mondzorg Briljant
De mondhygiënisten behandelen op een rustige manier, luisteren goed en vertellen duidelijk wat ze gaan doen. Er wordt gewerkt met de nieuwste apparatuur in een nieuwe, moderne praktijk.

Lees hier een leuk krantenartikel over de poetsles die mondhygiënist Melissa heeft gegeven bij BSO de Buffer KindeRdam in Zalmplaat.